خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/15 - 15:06
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در دیدار نمایندگان مجلس عراق با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس صورت گرفت؛

تاکید برتقویت روابط فرهنگی در مسیر اعتلای فرهنگ شیعی/همکاری‌های پارلمانی تقویت می‌شود

در دیدار نمایندگان مجلس عراق با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تاکید برتقویت روابط فرهنگی در مسیر اعتلای فرهنگ شیعی بر تقویت همکاری‌های پارلمانی در سطوح کمیسیون‌های مشترک و گروه‌های دوستی پارلمانی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ اعضای کمیسیون های آموزش و پرورش و آموزش عالی مجلس ملی عراق عصر روز یکشنبه (14 مرداد ماه) با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مرتضی آقا تهرانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار بر تحکیم روابط و مشترکات فرهنگی دو کشور تاکید کرد و گفت: نسبت به ارتقاء سطح تعاملات فرهنگی با کمیسیون آموزش عالی و کمیسیون آموزش و پرورش مجلس عراق آمادگی داریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مراسم اربعین حسینی (ع) را یکی از نمودهای بارز روابط فرهنگی دو ملت بر شمرد و بیان کرد: تقویت روابط فرهنگی در مسیر اعتلای فرهنگ شیعی و تاکیدی بر اهمیت تعمیق و گسترش پیوند های مردمی است. همچنین توسعه مشترکات فرهنگی و مناسبات دینی بین دو کشور همسایه و مسلمان به صورت مستمر، دلیلی بر ارتقاء سطح مناسبات اجتماعی دو کشور است.

سیدعلی یزدی‌خواه درباره تقویت دیپلماسی پارلمانی و همچنین راهکارهای توسعه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و عراق، یادآور شد: توسعه همکاری‌های پارلمانی در سطوح کمیسیون‌های مشترک و همچنین گروه‌های دوستی پارلمانی، ظرفیت همکاری‌های دولت‌ها را تقویت و مسیر منافع ملی و فرهنگی را توسعه می‌دهد.

حمید رسایی با اشاره به مراسم اربعین حسینی و شکوهمندی برگزاری آن؛ آمد و شدها و تعاملات مردمی را نمونه‌ای بی نظیر از روابط فرهنگی برشمرد و گفت: آمیخته شدن خون ایرانیان و عراقی ها در یک سنگر و در مقابل داعش یک الگوی بارز از فرهنگ عاشورایی ایران است که همواره حامی عراق در مقابل تکفیری‌ها و تروریسیم بوده است. همراهی سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در یک سنگر با هدف مبارزه با تروریسیم نشان از عزم دو کشور در انسجام و وحدت دو کشور است.

امیرحسین ثابتی عزم و اراده کمیسیون فرهنگی برای اجرایی کردن توافقنامه های فیمابین دو کشور را جدی و گسترش روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه  فرهنگی را حائز اهمیت دانست و خواستار پیگیری یادداشت تفاهم‌ها و موافقتنامه‌های فرهنگی در دیدارهای رئیس جمهور شهید، جناب آقای رئیسی با دولت عراق شد تا عملیاتی شوند.

علی شیرین‌زاد تصریح کرد: تلاش جدی در جهت اقدام جزء  وظایف کلی ما محسوب شده و این مهم می تواند در تفاهم دو طرف درباره اصول و مبانی همکاری میان ایران و عراق در موضوع فرهنگی تأثیرگذار باشد.

احمد راستینه هفشجانی ارتقاء سطح آمد و شدهای کمیسیون های فرهنگی دو طرف را مسیر درست تقویت حوزه فرهنگ بیان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای همراهی پارلمانی در حوزه کمیسیون‌های فرهنگی را دارد و از افزایش مناسبات فرهنگی و اجتماعی دو کشور در سطوح دانشگاهی، امور اجتماعی و سازمانهای مردمی استقبال می¬کند.

احد بیوته با تقدیر از مواضع اصولی مردم، دولت و پارلمان عراق در محکومیت قاطعانه اقدامات جنایت‌بار رژیم صهیونیستی در غزه، نقش‌آفرینی عراق در تحولات اخیر غزه را بارز و موثر دانسته و خواستار همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر دو کشور در کمک به صلح و ثبات منطقه شد.

 

پیشبرد امور ایران و عراق از گذرگاه فرهنگ میسر خواهد بود

فراس المسلماوی عضو کمیسیون آموزش عالی مجلس عراق نیز در این دیدار از وجود روابط دیرینه و برادرانه‌ای میان دو کشور ایران و عراق در تمامی زمینه ‌ها ابراز خرسندی کرد و بر ضرورت گسترش و تداوم مناسبات به ویژه مراودات فرهنگی میان دو دولت و ملت در همه زمینه‌ها خصوصا از کانال روابط پارلمانی تاکید کرد.

عضو کمیسیون آموزش عالی مجلس عراق به نمایندگی از هیأت عراق به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: پیشرفت عراق و رسیدن به جایگاه والا و واقعی خود را در همراهی با جمهوری اسلامی می‌دانیم و معتقدیم توانایی پیشبرد امور ایران و عراق و رساندن این دو کشور به جایگاه مستقل و شایسته تمدن و تاریخ، از گذرگاه فرهنگ و امور فرهنگی میسر خواهد بود./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 381711
علیرضا خادمی
خبرنگار

علیرضا خادمی

آخرین اخبار